Dijital oyunların geleceği: HashCraft

Kendi bilgisayarınızın ürettiği eşsiz bir adaya paraşütle atladığınız bir oyun hayal edin. Üstelik bu oyun bütünüyle Blockchain ağlarında çalışsın. Ubisoft, HashCraft ile tam olarak böyle bir kavram kanıtlama projesi üstünde çalışıyor.

Canlı renklerle boyanmış bir manzara karşısında, poligonlardan oluşan bitkiler ile kendinize özel bir ada tasarlıyorsunuz. Adanıza gelecek ziyaretçiler için çeşitli mücadele ve gizli hazineler saklıyorsunuz. Bu detaylar üzerinde istediğiniz kadar çalışıp işiniz bittiğinde, “yayınla” butonuna basıyor ve mülkiyeti sadece size ait olan bu adayı blockchain tabanlı bir sisteme kaydediyorsunuz.

Fransız oyun devi Ubisoft’un Stratejik Yenilik Laboratuvarı’nda geliştirilen Blockchain tabanlı HashCraft tam olarak yukarıda anlattıklarımızı gerçekleştirebilen bir oyun. Minecraft’tan esinlenerek geliştirilen oyun biz hazine avı ve ada keşif oyunu olarak çalışacak ama oyunun en önemli özelliği merkezi bir sunucusunun olmaması. Üstelik oyun piyasaya çıktıktan sonra (eğer çıkarsa) oyunu kontrol eden bir şirket de olmayacak. Oyuncular, ademi merkeziyetçi, “her zaman açık” ve durdurulamaz bir ağ üzerinde birbirleriyle işbirliği yapmak veya rekabet etmek, büyük ve küçük topluluklar oluşturmak ve kendi dünyalarının kurallarını (hatta fiziğini) kendilerine karar vermek için özgür olacaklar.

Bu oyun endüstrisinin daha önce yaşadığı hiçbir şeye benzemiyor. Ancak, Ubisoft bu çalışmanın henüz vahşi doğaya salınmak için hazır olmadığını düşünüyor.

HashCraft bir prototip, oyunların geleceğine dair bir deney. Oyun, Ubisoft’un Blockchain Girişimi Müdürü Nicolas Pouard, Kıdemli Ar-Ge Programcısı Robert Falce’nin beynini oluşturduğu bir ekip tarafından geliştiriliyor.

Aynı zamanda yeni oluşturulan Blockchain Game Alliance’ın kurucu üyesi olan Pouard: “Stratejik Yenilik Laboratuvarı’nın misyonu Ubisoft’un geleceği öngörmesine ve hazırlıklı olmalarına yardım etmek” diyor ve ekliyor: “Oyun oynamayı etkileyebilecek teknik, sosyal ve ticari trendleri araştırıyoruz. En önemlisi ise eğlence, bundan beş ya da 10 yıl sonra burada araştırdığımız şeyler hayata geçmiş olacak.” Pouard, Ubisoft’un diğer oyun şirketleri de aynı şeyi yapmaya başlamadan çok önce, nörobilimciler ve veri uzmanları da dahil olmak üzere pek çok uzmanla yıllardır çalıştığını söylüyor.

HashCraft hiçbir zaman piyasaya sunulmayabilir. Ubisoft’un bu blockchain denemesi, daha önce oyunlarda mümkün olduğu düşünülenlerin sınırları şimdiden zorlamış durumda ve şirket içindeki çoğu insan, oyun teknolojilerinin geleceği için şimdiden büyük bir heyecan duyuyor.

HashCraft’ı geliştiren ekibin daha önce herhangi bir Blockchain projesinde bulunmaması ilginç bir durum. Pouard, Blockchain ile ilgili bilmesi gereken her şeyi kendi kendine öğrenmiş. Pouard’a göre HashCraft’ın arkasındaki asıl “sihirbaz”, HashCraft’tan önce blockchain konusunda hiç tecrübesi olmayan ekibin lider oyun geliştiricisi Robert Falce.

Hem Pouard hem de Falce bir oyun oluşturmak için Blockchain kullanmayı hiç düşünmemişler ancak bu teknoloji başka hiç kimsenin yapmadığı bir şeyi gerçekten yapmak için kullanılabileceğini keşfettikten sonra başka bir oyun şirketinin hiç denemediği bir şeye cesaret etmeye karar vermişler.

Pouard’a göre bu çaba, Blockchain’in “yönetişim modellerini yeniden tanımlamak için” nasıl kullanılabileceğini göstermek ve oyun ekosistemini yeniden şekillendirerek geliştiriciler ve oyuncular arasındaki geleneksel dinamikleri bütünüyle yeniden tanımlamak için bir şans.

HashCraft, Proof of Work benzeri bir fikir birliği mekanizması kullanan, MultiChain altyapısı üzerine inşa ediliyor. Kendi sisteminin hesaplama gücünü kullanan her oyuncu, esas olarak ağda bir madenci olarak hareket ediyor ve görsel olarak bir ada şeklinde temsil edilen bir bloğa gömülü “işi” oluşturuyor ve onaylıyor. Pouard, “Ada daha sonra diğer bilgisyarlar üzerinde tekrar inşa edilmek zorunda kalmadan diğer tüm oyuncular için erişilebilir hale geliyor” diyor.

Pouard, HashCraft’ın her oyuncuya ait sistemin “ağ üzerinde bir düğüm” gibi davranmasına olanak tanıyarak “bir merkezi sunucu kullanmaya gerek kalmadan sürekli çalışan bir ağ” yarattığını söylüyor. “Oyuncular, kendi adalarını yaratarak, kendi hazinelerini gizleyerek ve [diğer] oyuncular için kendi zorluklarını belirleyerek dünyayı genişletmeye doğrudan katkıda bulunuyorlar” diyor. Her oyuncunun benzersiz, kullanıcı tarafından yaratılan adası, daha sonra gelenlere rakipsiz bir macera sağlayan, Blockchain altyapısına kaydediliyor.

Oyuncular adalarını kimlerle paylaşacaklarını seçebildiklerinden, kurdukları topluluklar istedikleri kadar büyük ya da küçük olabiliyor ya da oyuncu grupları tamamen ana sistemden bağımsız “kendi blockchain ağlarını yaratmayı” seçme hakkına da sahipler. Yeni oyunda neyin mümkün olacağına dair her bir oyuncu kendine özgü sınırlara sahip.

HashCraft gibi oyunların vizyonu Ubisoft gibi yayıncıların “fantezinin” yaratıcısı olarak işlev görmesi (oyunun karakterleri ve genel karakterlerin temel olarak oluşturulması) ve ardından yoldan çekilmesi. Blockchain ile “ekosistem” (inşa ettikleri bireysel oyuncular ve topluluklar) daha sonra bu karakterlerin gerçek anlamıyla sahipliğini alarak ve kendi seçtikleri yeni hikayeleri canlandırarak “deneyimler” yaratabiliyor.

Sorulması gereken soru bunların teknik olarak mümkün olup olmadığı değil, gerçek anlamda son kullanıcı ile ne zaman buluşacağı.

Bu makale ilk olarak Decrypt internet sitesinde yayınlanmış ve BCTR’de özetlenerek yer verilmiştir. Makalenin tamamını buradan okuyablirsiniz.
Görsellerin telif hakkı Ubisoft’a aittir ve oyunun 5 aylık prototip çalışmasından alınmıştır.